3 tipy, kterými posílíte zdraví celé rodiny nejen v průběhu chřipkové epidemie

Představte si, že na vás něco leze. Jste unavení, bez nálady, bez energie. Nejradši byste někde zalehli a týden se ani nehnuli. Jenže šéf zrovna nemá pochopení a děti vyžadují enormní pozornost.

Co teď? Někdo si lupne paralen, někdo slivovici (někdo oboje :-)), případně multivitamínový sirup nebo pomeranč. Snažíme se pomoct si jak nejlépe umíme.

Co když vám řeknu, že si místo léků můžete pomoct docela jednoduchými a běžně dostupnými věcmi? Nevěříte?

Co se v těle děje

Ve chvíli, kdy cítíme pozvolný nástup nemoci, je tělo oslabené – psychicky nebo fyzicky, případně obojím. Zkusme si vzpomenout, jestli jsme v minulých dnech neměli extrémnější zátěž, než obvykle (hodně pohybu, málo spánku, velký nebo dlouhotrvající stres). A už jsme doma.

Řešení těchto aspektů nechme teď stranou. Už se to prostě stalo a my teď můžeme pouze eliminovat škody a poučit se pro příště. Poučení nechám na vás, ale s tou eliminací vám můžu pomoct.

2 pomocníci

V těle je teď kyselé prostředí (pH menší než 6,4) po prožité psychické/fyzické zátěži (můžete si to ověřit pomocí pH papírků, které počůráte). To je živná půda pro mikroorganismy – bakterie a viry. Jak je teď ale vymýtit? Nebo jim alespoň znesnadnit existenci? Je to poměrně jednoduchá úvaha.

Když jim vytvoříme nepříjemné prostředí, bude se jim dařit špatně a naše imunita může naplno bojovat.

Kyselého prostředí se můžeme zbavit třeba tím, že do těla dodáme minerály. A úplně optimální forma je roztok. Zní to složitě. Napadlo vás, že například zeleninová polévka je právě takový roztok nabitý minerály? O tom, jak si takový zeleninový vývar, který posiluje vyrobit píšu tady>>.

1. pomocník

V naší úvaze chci ale více rozebrat podstatu zeleninové polévky. Nejprve vyvaříme zbytky ze zeleniny (viz článek Snídaně, která vás nastartuje). Z nich se do vody uvolní minerály, které tak sytí roztok. Pak vývar přecedíme a zbytky zeleniny vyhodíme (už je to jen prázdná hmota). Osolíme a přidáme zeleninu.

Slupky z dýně a červené řepy na zeleninový vývar.

Zelenina si právě díky tomu, že ve vývaru už jsou rozpuštěné minerály, svoje minerály uchová uvnitř. Tím získáme dokonalou kombinaci minerálů rozpuštěných ve vodě, které tělo zpracuje rychleji a minerálů v zelenině, které se uvolňují pomaleji.

Dostáváme tak pozvolnou dávku, která prostředí našeho těla neutralizuje. Převádí kyselé prostředí směrem k zásaditému. V něm už bakterie a viry pouze živoří a my je snadno přemůžeme.

Zdá se vám to složité? Mrkněte SEM na postup krok za krokem k vaší první zeleninové polévce:-).

Já a moje rodina snídáme polévku ze zeleninového vývaru každé ráno a z vývaru připravuji i obědovou polévku a zeleninovou omáčku. Máme tak zajištěné dostatečné množství všech potřebných látek a tekutin.

Vzpomínám si, že v době, kdy jsem ještě neměla děti, chodila do práce a vůbec jsem nejedla tak pěkně jako teď :-), jsem se pomocí zeleninového vývaru a odpočinku dostala z celkem silně se rozjíždějící chřipky.

2. pomocník

Pokud vás předchozí popis vyděsil svou zdánlivou složitostí, mám pro vás ještě jeden tip. A ten je prakticky bez práce. Bude vás stát jednu cestu do obchodu se zdravou výživou, případně nějaké to kliknutí na e-shopu. O čem to tu mluvím? O čaji Bancha.

Čaj Bancha – sypaný i v nálevových sáčcích.

Tento zelený čaj je složený z tříletých lístků čajovníku a díky tomu prakticky neobsahuje tein. Co ale obsahuje jsou minerály. Když ho pijeme, dostáváme je do sebe. Na základě analogie z příkladu o fungování zeleninového vývaru si můžeme snadno odvodit důsledky. Opět aktivně vytváříme nepříznivé prostředí pro bakterie a viry. Navíc něco během dne stejně pijeme, tak proč nezvolit tuto blahodárnou variantu?

Já už jsem z něj tak „zmlsaná“, že když si dám někde obyčejný černý nebo zelený čaj ze sáčku, většinou mi vůbec nechutná a mám kyselý pocit v puse. Děti jsou na něj zvyklé od malička a chutná jim. Díky lehce nasládlé chuti ho není třeba nijak dochucovat.

Můžeme ho pít preventivně, případně ho zařadit právě ve chvíli, kdy se cítíme oslabeni.

Pokud hned při prvních nepříjemných pocitech zařadíme alespoň jednoho z těchto pomocníků, dáme tím tělu lepší výchozí podmínky. S nemocí se pak snadněji vypořádáme.

Pokud potřebujete ještě další přírodní pomocníky třeba na horečku, bolest v krku nebo kašel, mám je pro vás TADY>>.

Jestli vaše dítě trápí laryngitida, přírodní řešení, díky kterému ji zvládnete v klidu doma, čeká ZDE.

Online podpora a společnost podobně laděných lidí je pro vás ve skupině Pečujeme o zdraví.

Perla na konec

V článku Kvasím, kvasíš, kvasíme… jsem psala jeden z postupů, jak právě díky kvašení zpracovat velké množství ředkviček. Dneska se podíváme na kvašení z opačné strany.

Je zima a nemáme žádné zeleninové přebytky. Naopak. Aspoň já každou čerstvou domácí zeleninu schraňuju a zpracovávám, jak nejlíp to jde. Jednou z geniálních možností je právě kvašení.

Není to nijak složité a za všechny pozitivní přínosy to opravdu stojí.

Postup:

  • 1
    Očistíme zeleninu a nakrájíme jí na menší kousky (kostky, kolečka,...). Používáme různé kombinace, podle toho, co máme doma - cibuli, mrkev, zelí, celer a cokoli dalšího.
  • 2
    Nakrájenou zeleninu dáme do čisté sklenice spolu s bobkovým listem, novým kořením (pár kuliček) a hořčičným semínkem (ale lze kvasit i bez koření).
  • 3
    Do každé sklenice přidáme půl lžíce umeocta a lžičku soli. Umeocet lze koupit ve zdravé výživě a je to velmi příjemné a zdraví prospěšné dochucovadlo pokrmů.
  • 4
    Sklenice zalijeme vodou tak, aby přesahovala zeleninu a zašroubované necháme cca 5 dní stát na lince (tj. na světle a v relativním teple).
  • 5
    Když rozděláme sklenici a výrazně pění, zavřeme ji a necháme ještě kvasit. Pokud už po otevření nepění, je hotovo.
  • 6
    Zeleninu konzumujeme cca 1-2 lžíce s každým slaným jídlem. Ale v období chřipek můžeme množství klidně zdvojnásobit.

Kombinace: černá ředkev, cibule, mrkev, česnek.

Takto vyrobená kvašená zelenina je zásobárnou vitamínů, minerálů a probiotických bakterií. Právě tyto bakterie jsou velmi důležité pro správné fungování našich střev, kde sídlí asi 80 % našeho imunitního systému. Všechny tyto látky významně posilují a podporují fungování našeho těla, které se pak snáze brání, případně lépe bojuje s nemocí.

Moje děti na kvašené zelenině doslova ujíždějí a já sama si jídlo bez ní už ani nedovedu představit. Dáváme si ji jako dezert a žádná sladkost už pak není vůbec třeba. Moje mladší dcerka ji miluje od malička a protože její první kvašená zelenina byla okurka – hodně dlouho se při jídle pravidelně ozývalo „oku, oku, oku, oku“ (jako, že chce kvašenou okurku).

To je moc práce

A možná si teď říkáte a jak to mám jako zvládnout. Možná zkusím ten čaj, jestli odpoledne půjdu kolem zdravé výživy, ale to ostatní fakt nedám. Tak až půjdete kolem obchůdku, kupte si tam kromě čaje i lahev umeocta a pytlík s mořskou řasou. Budou se vám hodit na zdravé tvoření, až přijdete domů.

Tady máte jednu vychytávku. Určitě jdete někdy nakupovat potraviny :-). Když jste v obchodě, přidejte do košíku i zeleninu (kromě rajčat a okurek třeba cibuli, mrkev nebo zelí). Až přijdete domů, nachystejte si sklenice, očistěte nakoupenou zeleninu.

A teď to přijde!!!! Zbytky zeleniny dejte do hrnce. Tadááá! Máte základ pro zeleninový vývar. Stačí ještě přisypat trochu mořské řasy, zalít studenou vodou a vývar se může začít vařit.

A u kvašené zeleniny pokračujte podle návodu výše.

Tak co, který pomocník vás nejvíc oslovil? Vyzkoušejte je a uvidíte, jak jsou skvělí a funkční.

Nám doma pomáhají všichni a nedám na ně dopustit.

Stáňa

Jsem aktivní máma, která pečuje o zdraví pomocí 4 klíčů: psychické pohody, kvalitního jídla, pohybu a přírodních léčebných postupů. Baví mě předávat svoje poznatky všem, kteří nečekají na záchranu, ale berou péči o zdraví pevně do svých rukou. Jsem také autorkou e-booků 10 rad do vaší domácí lékárničky , Vyhrajte s dětmi nad laryngitidou a 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Povídání o mně si můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.