CUKR – nepřítel číslo 1 nebo …?

Já a moje rodina se stravujeme poměrně alternativně (v porovnání s běžnou populací). Některé složky potravy jsme úplně vyřadili, některé si upravili. Jednou z nich je i často pranýřovaný bílý jed – CUKR.

Nepřítel č. 1 nebo…?

Chtěla jsem o něm psát v tom nejhorším světle.

  • Jak hrozné má dopady na zdraví člověka.
  • Jak moc škodí naší slinivce a tím způsobuje diabetes.
  • Jak zakyseluje organismus a v něm se pak množí bakterie a viry.
  • Jak jeho nadměrná konzumace vede k vytváření nadbytečných tukových zásob a tím pádem k obezitě.
  • Jak si jeho dlouhodobou konzumací na něj vytváříme závislost.

A jak by se jeho konzumace měla nejlíp zakázat (to je nadsázka :-)). Pak jsem o celé problematice začala uvažovat v širších souvislostech.

… nebo je to jinak?

Je přece rozdíl v tom, když každý den spořádám tabulku čokolády, osladím si čaj a k snídani sním minimálně dvě koblihy. A nebo když si jednou za delší čas dám na oslavě zákusek. Pořád mluvíme o tom samém – hrozném bílém cukru. Mimochodem „zdravý“ tmavý třtinový cukr má stejně neblahé dopady na tělo jako nezdravý bílý.

Moje babička mi vyprávěla, jak pro ni v dětství byla kostka cukru za odměnu. Neměla jich 10 denně, ale jen občas.

Cukr totiž není ani dobrý, ani špatný. Je to jen cukr – chemická látka sladké chuti. To, co z něj dělá zápornou postavu, je zkonzumované množství. To znamená, že my sami si určujeme, zda nám bude sloužit, nebo budeme sloužit my jemu!

pixabay.com

Nic nového pod sluncem

Teď se mnozí chytí za hlavu a řeknou si: „To je fakt převratná myšlenka! Vždyť je to přece JASNÉ!“ Taky se mi často zdá, že jsou věci jasné, když mi je někdo říká. Sama bych nad nimi ale třeba vůbec nepřemýšlela, nebo by mi celý proces analýzy trval dost dlouho.

Když je to tedy všem tak křišťálově jasné – proč mezi sebou vidíme tolik obézních hyperaktivních dětí? A kdyby jen dětí. Proč trpí obezitou celá naše populace? Vždyť je to přece tak jasné, že všeho moc škodí!

Jednodušší život

Už mockrát mě napadlo, o co jednodušší by byl můj život, kdybych nad věcmi tolik nepřemýšlela a nehloubala. Když se nad tím ale zamyslím :-), není to tak úplně pravda. Možná by to chvilku jednodušší bylo. Já ale dělám věci tak, aby mi dávaly smysl a byly v rámci mých možností tím nejlepším řešením pro mě a moje děti.

Hledám optimální cesty a strategie a s odstupem času si hodnotím, zda je to opravdu TOP a jak budu postupovat dál.

Moje cesta dřív byla striktně od cukru odstřižena. Neexistovalo, že bychom si (já nebo moje děti) dali něco sladkého. Potřebovala jsem si tuhle životní etapu projít. Teď už nemám problém s tím, když si právě třeba na oslavě nějakou „dobrůtku“ dáme.

V běžném domácím režimu ale cukr prostě nemáme. Je to nejspolehlivější způsob, jak se jeho konzumaci vyvarovat.

Když chceme něco sladkého, dáme si křížaly, rozinky, upečeme buchtu s ovocem, obilným sladem nebo sirupem. Všechny tyto alternativy cukru výrazně méně zatěžují slinivku, nevytváří závislost, výrazně méně zakyselují organismus, …

Možné řešení

Určitě není na místě se chtít sladkému jídlu vyvarovat.

Sladká chuť je první, kterou poznáváme skrz konzumaci mateřského mléka. Proto ji máme všichni tak rádi a prakticky denně ji potřebujeme. 

Je to úplně v pořádku. Ovšem důležité je zvolit šetrnou variantu.

  • Pro začátek zkuste snížit množství cukru, které používáte při pečení moučníků. Nahraďte ho třeba ječným sladem (sladěnka) nebo bezlepkovým rýžovým sirupem.

  • Pokud se to hodí, přimíchejte do těsta nakrájené rozinky. Při pečení se z nich sladká chuť uvolní a osladí i zbytek těsta. Nebo jde využít nastrouhané ovoce (jablka, hrušky), které do těsta pustí sladkou šťávu a rafinovaný cukr pak už není potřeba. Tipy na zdravé moučníky najdete TADY>>.
  • Také je vhodnější konzumovat tepelně upravené ovoce (pečené, vařené, sušené). Obsahuje totiž složitější cukry, které jsou pro tělo méně zatěžující.
  • A konečně, čtěte složení nápojů a potravin. V mnoha z nich, kde byste to ani nečekali (uzeniny, nudle, sterilovaná zelenina, …), je cukr schovaný v mnoha variantách – sacharóza, glukóza, fruktóza, glukózo – fruktózový sirup, maltodextrin, dextróza, … a všechny jsou pro tělo nevhodné a zatěžující.
  • A poslední nejbolestnější krok. Vyřaďte cukr z čaje/kávy. Omezte sladkosti, přestaňte jíst kvanta zákusků, …

Není to jednodušší cesta. Pro mě je ale v současnosti ta nejlepší! Kdo se přidá?

 

Chcete mít podporu při změnách stravování? Čeká na vás v bezpečném prostředí uzavřené skupiny Pečujeme o zdraví.

Další inspirace pro zdravý životní styl máte k dispozici na FB stránce Aktivně ke zdraví.

Řešíte s vaším dítětem laryngitidu? Návod, jak ji zvládat najdete ZDE>>.

Chcete mít po ruce pomocníka pro prevenci nebo v případě nemoci? 1O rad do vaší domácí lékárničky je pro vás TADY>>.

Jsem aktivní máma, která pečuje o zdraví pomocí 4 klíčů: psychické pohody, kvalitního jídla, pohybu a přírodních léčebných postupů. Baví mě předávat svoje poznatky všem, kteří nečekají na záchranu, ale berou péči o zdraví pevně do svých rukou. Jsem také autorkou e-booků 10 rad do vaší domácí lékárničky , Vyhrajte s dětmi nad laryngitidou a 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Povídání o mně si můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.