Be happy, be healthy

Jedna moje blízká kamarádka má na téma zdraví poměrně netradiční pohled. Říká, že věří principu „Čemu dáváš pozornost, to roste“. To znamená, když se člověk soustředí na nemoc, strach z nemoci, obavy o zdraví své nebo dětí, přitahuje si tím k sobě zase jen nemoci. Tenhle princip mi připadá celkem logický. A v jiných tématech, než zdraví, mi dává smysl.

Můj problém

Zdraví a zejména zdraví mých dětí pro mě ale není tak lehké téma. Po zkušenostech, když se mi roční dítě dusilo v náruči a já nemohla nic dělat, jen čekat venku na záchranku, jsem sama sebe dostala pod celkem slušný tlak. Nechtěla jsem to už nikdy zažít (kvůli sobě a hlavně kvůli dceři).

Soustředila jsem se na péči o zdraví mojí holčičky každou buňkou svého těla. Celý náš život se začal točit kolem toho, aby malá nebyla nemocná.

Už v tomhle vidím první chybu. Místo toho, abych to formulovala pozitivně – ať je zdravá, jsem se upnula k tomu, aby NEbyla NEmocná.

Když se teď na to zpětně podívám, bylo to docela psycho. V té době jsem to ale neuměla řešit líp.

Kdyby mi někdo řekl: „Moc to všechno řešíš, vykašli se na to, nech to být a všichni budete v pohodě.“, vysmála bych se mu s tím, že vůbec neví, co to je, mít dítě, které trpí na laryngitidy.

(laryngitida = zánět hrtanu, při kterém obvykle v noci vzniká typický štěkavý kašel a chrčení při nádechu – stridor. V akutní fázi se dítě kvůli otoku dýchací trubice může i dusit.)

Fakt to nefunguje

A laryngitidy nás navštěvovaly i přes moji urputnou snahu. Pokaždé to byl pro mě šílený stres, jak to zvládneme a jestli zase budeme muset do nemocnice, kde jsme zažili nepříjemné chvíle s odběry krve, přístupem personálu a navíc traumatizující cévkování kvůli nejisté možnosti infekce močových cest.

Byla jsem ale pořád aktivní a hledala všechny možné i nemožné cesty z pekla laryngitidy. Vytvořila jsem si ucelený systém čistě přírodních prostředků na řešení této noční můry. Začali jsme ji zvládat doma a trochu víc v klidu. Byla jsem totiž míň ve stresu, když jsem v průběhu noci, kdy dcerce začal hrtan otékat, dělala svoje těžce vydobytá opatření a po krátké chvíli se objevoval jejich skoro zázračný efekt.

Smrkové výhonky na sirup proti kašli.

Nová výzva

S narozením druhé dcerky přišel nový strašák. Co když bude taky trpět na laryngitidy? Byla celkem uplakané dítě a pláč je při akutním záchvatu to nejhorší – stahuje oteklý krk ještě víc. Dcerka sice měla laryngitidu už jako dvouměsíční miminko, zvládla ji ale bravurně a poměrně v klidu. Už jsem totiž věděla, co dělat, aby se její stav nezhoršoval.

Byla jsem ráda, že už si umím poradit v tak těžké situaci. V některých chvílích už jsem padala únavou a nevyspáním (stav dětí se zhoršuje hlavně během spánku), vyčerpávalo mě neustálé mazání, obkládání, šplíchání do nosu a siroupky. Záviděla jsem svojí kamarádce (viz začátek příběhu), že ona je v pohodě, děti nechá být a neřeší to.

Možná na tom něco je

Začala jsem uvažovat nad tím, co kámoška hlásá – nad dáváním pozornosti problémům, které potom rostou. Všechno ve mně se vzpíralo této myšlence. Přece to nemůže být tak jednoduché, říkala jsem si. Pak mi najednou všechno do sebe zapadlo.

Sama už dávno dobře vím, že pro udržení případně znovunavrácení zdraví je nejdůležitější psychická pohoda. Kdyby se nikdo nestresoval a všichni se měli hezky, troufám si říct, že by nemoci neměly šanci.

Be worry = be ill

Než si poklepete na čelo, zkuste se zamyslet, co většinou předchází vašemu nachlazení? Kdy jste naposledy měli chřipku? Nebylo to náhodou v době, kdy jste řešili šibeniční termín v práci a do toho ještě složitou rodinnou situaci? Dosaďte si vlastní stresory. Pro děti to může být náročná období ve školce/škole nebo dlouhodobě přetížená, unavená, protivná máma/táta.

Tělo se stresem zakyselí, oslabí a bakterie a viry získávají jasnou převahu. A naopak nejvíce nám během nemoci pomůže zvolnit, vyspat se, zaměřit se na tělo, poslouchat ho. Udělat si prostě pohodičku a dát tělu prostor a podpořit ho, aby se samo vyléčilo.

Vzhledem k tomu, že zenových buddhistů (to je pro mě symbol vyrovnanosti a klidu) je mezi námi méně než šáfránu, čas od času onemocníme. Potom je podle mě fajn mít po ruce nějakého šetrného pomocníka z řad přírody. Neumím si totiž moc dobře představit, že se právě třeba u laryngitidy tvářím, že tu není a neřeším ji. Už jsem ale pochopila, že je rozdíl mezi neurotickou snahou a klidným řešením aktuální situace.

Jaké je mé doporučení na závěr?

  • 1
    Pečujte o pohodu vaší rodiny, a pokud jste matka, začněte u sebe.
    Pohoda mámy totiž absolutně ovlivňuje pohodu celé rodiny. Dělejte si pravidelně čas pro sebe (alespoň 2x v týdnu, ideálně 20 minut každý den). Nebojte se říct si o pomoc. Aktivně si plánujte péči o sebe, když budete totiž čekat, jestli na ní náhodou zbyde čas, tak vám můžu garantovat, že nezbyde!
  • 2
    Pokud máte nemocné děti,
    zkuste sami zůstat alespoň trochu v klidu a mějte připravené osvědčené rady ve vaší domácí lékárničce.
  • 3
    V průběhu dětských nemocí pečujte i o sebe.
    Děti se často docela rychle uzdraví, ale máma je vyždímaná ještě týden potom. Jak to udělat? Když je chvilka klidu, sedněte si ke kávě, přečtěte kousek knížky, dejte oblíbený olej do aromalampy, pusťte si příjemnou hudbu,… prostě udělejte cokoli, co vám navodí příjemnou náladu a u čeho si odpočinete.
  • 4
    Představujte si už během nemoci dětí stav, kdy už je vaše dítě zdravé a užíváte si společně něco příjemného a je vám moc dobře.
    Já si tyhle vizualizace dělám večer ve vaně a kritické noční scénáře se pak nekonají. Je ale potřeba opravdu se naladit na pozitivní vlnu a vyhnat z hlavy všechny negativní a strachuplné myšlenky.
  • 5
    Myslete pozitivně.
    Děkujte za to, co máte a uvědomujte si, že i z nepříjemné situace můžete něco vytěžit.

Já jsem se třeba díky nemocem mých dětí naučila hodně věcí o přírodním léčení a pochybuju, že bych to vůbec kdy řešila, kdyby byly zdravé.

Přeju vám hodně klidu a pozitivního ladění, aby si na vás nějaká ta nemoc jen tak nepřišla!

Stáňa

Pokud řešíte s vaším dítětem laryngitidu a chcete návod, jak ji zvládnout doma, v klidu a přírodní cestou, mrkněte se SEM>>.

Chcete komplexně opečovat zdraví vaší rodiny pomocí preventivních opatření založených na přirozených principech fungování našeho těla? E-book s informacemi je pro vás TADY>>.

Pokud chcete dostávat pravidelnou dávku inspirace přímo na svoji timeline, sledujte moje fb stránky Aktivně ke zdraví, nebo skupinu Pečujeme o zdraví.

Jsem aktivní máma, která pečuje o zdraví pomocí 4 klíčů: psychické pohody, kvalitního jídla, pohybu a přírodních léčebných postupů. Baví mě předávat svoje poznatky všem, kteří nečekají na záchranu, ale berou péči o zdraví pevně do svých rukou. Jsem také autorkou e-booků 10 rad do vaší domácí lékárničky , Vyhrajte s dětmi nad laryngitidou a 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Povídání o mně si můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.