Kvasím, kvasíš, kvasíme…

Nevím jak vy, ale my jsme teď doslova zaplaveni ředkvičkami. Bude to asi tím, že je moje starší dcerka velmi ráda seje. A tak s manželem zaředkvičkovali skoro všechny záhony. Dovedete si asi představit, kolik jich vyroste? Určitě víc, než by byl běžný smrtelník ochoten v tom krátkém čase, než se zkazí, zkonzumovat.

Máme ale speciální fígl, jak si ředkvičky uchovat co nejdéle a ještě je vylepšit. Nebojte, nedáváme do nich žádná aditiva nebo jiné chemické látky. Využíváme přirozený proces, který se jmenuje mléčné kvašení. Název by mohl někoho uvést v mylné přesvědčení, že se zelenina nakládá do mléka. Není tomu tak. Tady mám pro vás postup krok za krokem, jak na to.

Postup

1. Domácí zeleninu sklidíme (pokud nemáte zahrádku, nebo vám letos ředkvičky v sortimentu chybí, zaběhněte do obchodu:-)).

2. Pokud je znečištěná (jako naše ředkvičky po dešti od bahna), důkladně ji očistíme.

3. Z předchozího dne máme uvařený nálev. Je to naprosto jednoduché, do vroucí vody nasypeme na 1l vody 1 vrchovatou polévkovou lžíci soli a necháme pár minut povařit. Nálev používáme studený.

4. Naplníme skleničky se šroubovacím víčkem ředkvičkami, zalijeme nálevem a zašroubujeme.

5. Umístíme je do tmavé místnosti (nejlépe do špajzu) na plech nebo tác. V průběhu kvašení totiž dochází k úniku nálevu ze sklenice. Pokud je proces intenzivnější, je třeba do skleniček nálev dolévat.

6. Proces kvašení trvá cca10 dní. Ředkvičky změní barvu, nálev se zbarví mléčně (viz foto) a při otevření sklenice se z nálevu nebudou uvolňovat bublinky.

TIP: Pokud chcete rychlejší variantu, nálev nenechte vychladnout, ale použijte ho, když je ještě vlažný. Kvašení pak trvá jen několik dní.

Proč kvasit?

Kvašení obohatí zeleninu o některé vitamíny řady B a vit. C. Kvašená zelenina má v sobě bakterie mléčného kvašení – to jsou tolik propagované laktobacily. Díky jeich přítomnosti se nám může výrazně zlepšit stav tenkého střeva a to má pozitivní dopad na vstřebávání látek z potravy, slizniční imunitu, látkovou výměnu,…

Kolik a kdy?

Ideál je sníst lžíci mléčně kvašené zeleniny na závěr jídla.

Tak co, jdete do toho?

Pokud máte otázky, můžete je položit na fb stránce Aktivně ke zdraví nebo ve skupině Pečujeme o zdraví. Zajímají vás další tipy, jak si hýčkat zdraví přírodní cestou? Čekají na vás tady>>.

Přeju vám alespoň miliardu domácích přátelských bakterií :-)!

Jsem aktivní máma, která pečuje o zdraví pomocí 4 klíčů: psychické pohody, kvalitního jídla, pohybu a přírodních léčebných postupů. Baví mě předávat svoje poznatky všem, kteří nečekají na záchranu, ale berou péči o zdraví pevně do svých rukou. Jsem také autorkou e-booků 10 rad do vaší domácí lékárničky , Vyhrajte s dětmi nad laryngitidou a 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Povídání o mně si můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.