Snídaně, která vás nastartuje

Jak vypadá vaše snídaně? A máte na ni vůbec čas?

Když jsem chodila na střední, nesnídala jsem. Neměla jsem ráno chuť ani hlad a moje první jídlo byla až dopolední svačina o přestávce. Pak jsme v biologii probírali trávení a mimo jiné se bavili i o tom, že když žaludek ráno zůstane prázdný, „tráví“ sám sebe a potom můžou vzniknout žaludeční vředy.

Popravdě mě tahle informace dost vyděsila a od té doby jsem začala pravidelně snídat. Moje snídaně se skládala většinou z pečiva s „něčím“ – máslem, sýrem, medem,… Na vysoké jsem jako vrchol zdravého stravování zařadila bílý jogurt s musli. Jinou snídani jsem si nedovedla představit.

Nový pohled

V práci jsem potkala zajímavou osobu – kolegyni Vendy, která se stravovala pro mě naprosto neuvěřitelně (nebo spíš fakt divně).

Snídala obilnou kaši na sladko, ale bez cukru, případně se zeleninou nebo dokonce polévku. „Jak to může po ránu jíst a kde bere čas na vaření???“ vrtalo mi v hlavě.

Nedalo mi to a začala jsem se o její způsob stravování víc zajímat a taky ho zkoušet. Ranní kaše na sladko byla ještě celkem v pohodě a postupně jsem si na ni zvykla. Polévka na snídani pro mě ale stále byla hardcore.

Nedovedla jsem si představit, jak bych to ráno stíhala a taky jak se jen polévkou najím?

A kolik práce to dá a strašně dlouho to trvá,…

Vše se změnilo, když dcerka řekla, že by ji chtěla vyzkoušet. A tak jsme měli jeden den ráno polévku, druhý den kaši.

Polévka nám všem natolik učarovala, že na ní teď jedeme stabilně a ráno bez ní si už ani nedovedu představit.

Ranní polévka s naklíčenými mungo fazolkami

Tuto netypickou snídani si pochvalují i všechny návštěvy, co u nás přespávají a pro mě je to milé potvrzení toho, že je to the best of ranní varianta.

Výhody

Proč máme polévku tak rádi? Protože je nejen chuťově vynikající, ale díky množství vody, vitamínů, minerálů a enzymů by se dala přirovnat k dokonalé zálivce pro naše tělo.  Skládá se totiž ze zeleninového vývaru, kousků zeleniny, obiloviny a miso pasty.

Zeleninový vývar

Do něj využijeme ze zeleniny vše, co nejíme. Z dobře omyté zeleniny okrájíme slupky – dýně, mrkev, kedluben atd. V létě můžeme použít natě nebo listy – mrkev, petržel, kedlubna, květák, červená řepa atp. Prostě všechno, co bychom vyhodili a není to zkažené nebo plesnivé.

  

Tyto zeleninové zbytky dáme do hrnce a zalejeme studenou vodou, aby byly ponořené, a přivedeme k varu. Pokud chceme extra porci minerálů, přidáme hned na začátku do vývaru mořskou řasu (Kombu, wakame, nori, …), kterou koupíme ve zdravé výživě.

Použijeme jí jen kousek – cca 5 cm, takže nám balení docela dlouho vydrží.

Vše vaříme alespoň 10 minut. Pokud máme čas, necháme i déle. V létě stačí cca 20 minut, v zimě můžeme nechat vařit na nízkou teplou i v řádu hodin.

PRAKTICKÉ

Ráno není na dlouhé přípravy a vaření čas, a proto je výhodné mít zbytky zeleniny připravené v lednici z vaření z předchozího dne (např. v plastové dóze). Potom je ráno dáme jen do hrnce, zapneme a než se voda začne vařit, zvládneme ranní hygienu.

Potom máme 2 možnosti.

  1. Buď si osmahneme zeleninu na osolené cibulce s olejem, a zalejeme ji vývarem (přes cedník – zbytky zeleniny vyhodíme, nebo je můžeme zalít další vodou a vyvařit ještě jednou na obědovou polévku a omáčku).
  2. Nebo si nakrájíme zeleninu, a když je vývar hotový, scedíme ho, osolíme a zeleninu do něj nasypeme.

Vaříme zeleninu do měkka a můžeme v průběhu vaření přidat např. rýžové nudle, nebo obilí zbylé od večeře.

Miso pasta

Nakonec, když je polévka už vypnutá, rozmícháme lžičku miso pasty v hrnečku s polévkou a rozpuštěnou pastu vlijeme zpátky do hrnce a rozmícháme. Už nevaříme, protože miso pasta je bohatá na trávicí enzymy, díky nimž se nám nastartuje metabolismus, které by se ale varem zničili.

Miso pastu můžeme koupit také ve zdravé výživě a používáme ji podle množství polévky. My na množství pro 4 lidi používáme polévkovou lžíci miso pasty.

Miso pasta vzniká fermentací soji, obiloviny (rýže, ječmen) a soli. Je bohatá na vitamíny, minerály, enzymy a aminokyseliny.

A když si takto po ránu tělo zalejeme, nastartuje se a funguje pak s úplně jinou energií, než po kávě s koblihou.

Možná se vám to zdá složité. Tak to zkuste. Pěkně krůček po krůčku. Třeba jen 1x týdně o víkendu, kdy je víc času a postupně i vícekrát, když se vám polévka osvědčí.

Shrnutí

  • 1
    Když chystáte zeleninu na jídlo, okrojky, slupky a listy si shromažďujte do misky a tu pak večer uložte do lednice
  • 2
    Klidně večer nakrájejte zeleninu do polévky (mrkev, dýni, petržel, kedluben, brokolici,…) a uložte ji taky v lednici.
  • 3
    Ráno dejte do hrnce s vodou zeleninové zbytky a mořskou řasu, zapněte a jděte čistit zuby.
  • 4
    Když se vývar alespoň 10 minut vaří, sceďte ho, osolte a dejte do něj zeleninu, obilí od večeře, nebo třeba rýžové nudle.
  • 5
    Na konci do odstaveného hrnce přidejte rozpuštěnou miso pastu a nechte pár minut odstát.

Snídaně je hotová!

Polévka tělo po ránu zahřeje, dodá mu tekutiny a díky velkému množství zeleniny pomůže tělu vytvořit si zásadité prostředí, které nemají bakterie a viry vůbec rády (na rozdíl od prostředí kyselého).

Touto geniální kombinací vitamínů, minerálů, enzymů a vody můžeme posilovat svoje tělo každý den a je to za pár korun na rozdíl od umělých preparátů.

Přeju vám, ať vám polévka zachutná a nabije vás energií.

                                                                                              Stáňa

Pokud byste chtěli víc informací ke zdravému stravování, mrkněte SEM>>. Jsou tu pro vás připraveny 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Jedním z nich je i úprava jídelníčku.

Máte otázky k aktivní péči o zdraví, využijte skupinu Pečujeme o zdraví.

Trápí vás nějaká nemoc, případně na ní chcete být připraveni? TADY na vás čeká 10 rad do vaší domácí lékárničky, kde najdete přírodní tipy, jak si poradit s nachlazením, kašlem, bolestí v krku, nebo horečkou.

Jsem aktivní máma, která pečuje o zdraví pomocí 4 klíčů: psychické pohody, kvalitního jídla, pohybu a přírodních léčebných postupů. Baví mě předávat svoje poznatky všem, kteří nečekají na záchranu, ale berou péči o zdraví pevně do svých rukou. Jsem také autorkou e-booků 10 rad do vaší domácí lékárničky , Vyhrajte s dětmi nad laryngitidou a 4 klíče pro zdraví vaší rodiny. Povídání o mně si můžete přečíst zde.
Komentáře
  1. Veronika napsal:

    Tyy jo. Já už si taky dala párkrát k snídani polévku a musím říct, že je to super. Člověk do sebe dostane tekutinu a veliké množství vitamínů a to je super:)! Ale myslím, že by si k tomu člověk měl dát i pečivo s vysokoprocentní šunkou, aby mu nevytrávilo moc rychle. Vývary jsou pro tělo lehce stravitelný:).

    Jinak super nápad a tipy. Miso pastu neznám, tak si o ní jdu hned něco vyhledat:).

    • Stáňa Nováková napsal:

      Veroniko, díky za reakci. Asi ze všeho nejvíc záleží na tom, co od jídla chceme.
      Pokud jsme v pohodě a zdraví a chceme se primárně zasytit, tak proč polévku nezkombinovat tak, jak píšete. Pokud ale máme nějaké zdravotní problémy, je pro tělo výhodnější varianta s obilím nebo uvařenými těstovinami, které taky zasytí, ale jsou lépe stravitelné.
      Je ale na každém, aby si našel optimální variantu přesně sobě na míru.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.